آشنایی با چسب 123 | کاربرد چسب همه منظوره

چسب 123 تکنو فیکس

چسب 123 از جمله چسب هایی است که می توان از آن برای چسباندن قطعاتی همچون چوبی، پلاستیکی، فلزی، سرامیک، سفال و همچنین اشیاء تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. این چسب چون قدرت چسبندگی بسیار زیادی  دارد،  می توان از آن حتی در چسباندن  کاشی های نمای ساختمان نیز استفاده کرد 

چسب ۱۲۳ بخاطر چسبندگی فوق العاده و همه کاره بودن و سازگاری با اشیاء با جنس های مختلفی که در مقایسه با بقیه چسب ها دارد، جایگاه ویژه ای در بین مردم پیدا کرده است .

قدرت چسبندگی فوق العاده چسب به صورتی که است که بعد از استفاده از این چسب فقط بین ۱۰ تا ۱۵ ثانیه ،همه سطوح را به هم می چسباند، بخاطر همین سرعت در چسبیدن به چسب 123 معروف است.

همراه این چسب یک اسپری شتاب دهنده ای عنوان مکمل وجود دارد ووقتی سطوحی که چسب زده شده  با  اسپری برخورد کند در مدت کوتاهی و فقط چند ثانیه بهم می چسبد. برای آشنایی بیشتر با این چسب تا پایان مقاله همراه تکنوفیکس باشید.

آشنایی با چسب 123 تکنوفیکس

ماده تشکیل دهنده چسب 123 چیست؟

سیانو آکریلات که نام دیگر این چسب می باشد، یکی از موارد تشکیل دهنده آن است .

این ماده سریع خشک می شود و اگر باز بماند و سریع مصرف نشود  و در معرض هوا قرار گیرد به جامد تبدیل  می شود و‌خشک و غیر قابل استفاده می شود 

اسپری چسب 123

بیان شد که چسب 123 معمولا همراه با یک اسپری مصرف می شود، این اسپری شامل گاز هایی هگزان و آمین  است. این اسپری به نام شتاب دهنده معروف است و قدرت اشتعال بالایی دارد به همین دلیل باید در هنکام مصرف این اسپری اختیاط کرد.

خاصیت های مفید چسب 123

چسب فوری و قوی ۱۲۳ که به چسب همه کاره معروف است دارای خواص زیادی است که در این چسبب وجود دارد و آن را محبوب کرده است ،در زیر به چند خاصیت آن اشاره می شود.

چسبندگی قوی

این چسب،  دارای قدرت چسبندگی زیادی است که می تواند انواع اشیاء را همچون شیشه ،پلاستیک، فلز ،سرامیک و… را به طور محکم و قوی بچسباند.

خشک شدن سریع

از خواص مهم این چسب و مزیت مهمی که نسبت به بقیه چسب ها دارد، سرعت خشک شدن آن است. علت معروف شدنش به چسب فوری همین خاصیتی است که دارد.

مقاومت در برابر عوامل خارجی

این چسب مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی و حرارتی و شرایط سخت و حتی اشعه دارد. به راحتی دوشیء چسب شده از هم جدا نمی شوند.

کاربردهای مهم چسب 123

موارد استفاده چسب فوری و قوی 123 بسیار زیاد و گو ناگون است. چون این چسب در انواع مختلف برای کاربردهایی مختلف صنعتی و غیر صنعتی  تولید می شود. در زیر چند کاربرد این چسب به اختصار آورده شده است.

1. استفاده در صنعت چوب

قدرت چسبندگی این چسب با عث شده که در تولیدات چوبی همچون کابینت ،کمد دیواری ،سرویس خواب ،تزئینات چوبی و تعمیرات وسایل شکسته چوبی و…مورد استفاده قرار گیرد.

2. استفاده در صنعت پلاستیک

چسب 123 در به هم چسباندن ظروف و کنترهای مخلف  وسایل تزئینی پلاستیکی و دیگر اشیاء موزد استفاده قرار میگیرد.

3. استفاده در صنعت

ما صنایع زیادی داریم از جمله صنعت خودررو سازی و صنایع جانبی و سایل منزل مثل یخچال سازی و دیگر وسایل مورد نیاز زندگی ،این چسب بخاطر خاصیت هایی که دارد در چسباندن قطعات صنعتی نیز استفاده می شود.

4. استفاده در صنعت ساختمانی

در صنعت ساختمانی برای وسایلی همچون کاشی و سرامیک های سرویس بهداشتی  ،سنگ نما ی ساختمانها و .. مورد استفاده قرار می گیرد.

راههای پاک شدن چسب از سطوح

در هنگام کار با چسب گاهی اوقات ممکن است اشتباهاتی در حین کار رخ دهد. یا به اشتباه روی قطعات دیگر اشیاء ریخته شود. حال آیا راهی برای پاک شدن این چسب وجود دارد؟

  • اولین راه حلی که برای پاک کردن چسب بیان می شود استفاده از استون می باشد. استون به دو صورت صنعتی و آرایشی در بازار وجود دارد که چون استون آرایشگاهی رقیق شده و قدرت کمتری دارد توصیه می شود. برای پاک کردن چسب از استون های صنعتی استفاده شود.
  • دومین راه برای پاک کردن چسب ،کمک گرفتن از آتش است. البته این راه حل برای همه اشیاء مورد استفاده قرار نمی گیرد. چون بعضی اشیاء با دیدن حرارت یا از بین می روند. مثل وسایل پلاستیکی و یا در حرارت بالا تغییر شکل می دهند. پس استفاده از آتش برای پاک کردن چسب مخصوص وسایل فلزی و بسیار مقاوم در مقابل آتش است .
  • سومین راهی که پیشنهاد می شود، استفاده از آب گرم صابونی را با مقداری ابلیمو اضافه کرده و جسم چسب خورده را برای مدت زمانی درون آن قرار دهید. پس از بیرون آوردن توسط یک اسکاجی سابیده شود تا تمام چسب ها از روی آن پاک شود.
  • چهارمین راه ،استفاده از دستمال آغشته به سرکه است. به این صورت که روی دستمال مقداری سرکه ریخته و آن را رروی سطح چسب خورده  بکشید. این کار را تکرار کنید تا  بافت سخت چسب نرم شود. سپس با یک شی مثل  سیم ظرفشویی روی آن بکشید تا کاملا پاک شود.

طرز مصرف چسب 123

  • قبل از استفاده از چسب اول باید سطح مورد نظر را از هر گرد و غبار و چربی پاک کرد ه و کاملا خشک نمائید.
  • سپس مقداری از اسپری چسب را روی سطح مورد نظر ریخته و به مدت چند ثانیه نگهدارید.
  • بعد از چند ثانیه ،طرف مقابلی که میخواید وصل نمائید را مقداری چسب زده ،سپس دو سطح چسب و اسپری زده را بهم فشار دهید. چند ثانیه محکم نگهداریدتا آنها بهم بچسبند.

هشدارهای زمان مصرف چسب و اسپری

  • اول :  استنشاق بخاری که موقع اسپری زدن از آن بیرون می زند. بسیار برای سلامتی مضر است ،مواظب باشید در محرض آن قرار نگیرید.
  • دوم : سعی کنید موقع استفاده از چسب ، در مکان هایی که دارای تهویه مناسب هستند قرار بگیرید تا از مواد مضره دور بمانید.
  • سوم : چون اسپری چسب ۱۲۳ از گازهای قابل اشتعال می باشد. لذا از کشیدن سیگار و روشن کردن آتش  جدا بپرهیزید.
  • چهارم :  حتی پس از اتمام چسب و اسپری ، از پرتاب محفظه آن در آتش و سوراخ کردن آن دوری کنید.
  • پنجم : سعی کنید موقع کار با چسب از دست کش استفاده کنید. از تماس چسب به دست و چشم و سایر اعضاء بدن به شدت پرهیز کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با نزدیک ترین نمایندگان ما به شما