تفاوت چسب سیلیکونی و آکواریوم

تفاوت چسب سیلیکونی و آکواریوم

تفاوت چسب سیلیکونی و آکواریوم در موارد بسیاری مشهود است. گرچه این دو چسب از نظر ظاهری و کاربرد ممکن است شباهت های زیادی داشته باشند. چسب سیلیکونی  دارای ترکیبات مختلفی همچون ، ترکیب شیمیایی و مواد پلیمری خاص  است. چسب اکواریوم نیز یکی از انواع چسب سیلیکونی است.

برای شناخت تفاوت این دو چسب ابتدا باید تعریف و شناختی از این دوچسب و کاربردها ، ویژگی ها ،مزایا ،معایب و نحوه استفاده هر یک از این دوچسب داشته باشیم. تا تفاوت این دوچسبب بهتر آشکار شود. برای کسب اطلاعات بیشتر  درباره تفاوت چسب سیلیکونی و آکواریوم تا پایان مقاله همراه تکنوفیکس باشید.

تفاوت چسب سیلیکونی و آکواریوم

چسب سیلیکونی چه چسبی است؟

یکی از انواع چسبی که هم در دماهای پائین و هم در دماهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد چسب سیلیکونی است. ظاهر این چسب به صورت مایع است. این نوع چسب که از نوع پلیمری است  هم در خانه و هم در صنعت  مثل خودرو سازی ،هوافضا و..مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.

چسب اکواریوم چه نوع چسبی است؟

چسب اکواریوم یکی از انواع چسب سیلیکونی است که  از ترکیب اکسیژن و سیلیکون ساخته شده  و هم در برابر آب و در برابر گرما و فشار دارای مقاومت بسیار بالایی است. این چسب یکی از پر کاربردی ترین چسب بازار است. برای چسباندن همه سطح ها از جمله شیشه ،سرامیک و.. استفاده می شود.

کاربردهای چسب اکواریوم

برای چسب اکواریوم مزایای کاربردی زیادی  نام برده اند. از جمله: عایق مناسب برای جلوگیری از حرارت و صدا های زیاد، قابلیت استفاده برای هر سطحی حتی سطوحی که متناسب نیست. قدرت چسبندگی بالا ، مقاوم بودن در برابر اشعه و آب و رطوبت ، خاصیت آلاستیک و مناسب بودن برای انواع حلال ها و اسیدهای آلی است.

کاربردهای چسب سیلیکونی

به دلیل ویژگیهای خاصی که چسب سیلیکونی دارای کاربردهای زیادی از جمله: به عنوان نوک زن و درزگیر در صنایع الکترونیکی ، در خودرو به عنوان عایق حرارتی و جلوگیری از نفوذ آب ، در ساختمان نیز به عنوان درزگیر و چسباندن کاغذ دیواری و.. ، در پزشکی  براس ساخت مدلیتک دندان و پروتز دندان و..است

چسب الکترونیکی سیلیکونی نیز برای چسباندن قطعات الکترونیکی ، حفاظت در برابر عایق ، جلوگیری از لرزش استفاده می شود.

مزایای استفاده از چسب اکواریوم و سیلیکونی

مقاومت د برابر نفوذ آب ، سازگار بودن با پوست مخصوصا پوست دست ، قابل استفاده بودن در هردمائی چه سرد و چه گرم ، قدرت چسبندگی بالا، خاصیت نسوز بوند و عایق بودن صوتی و حرارتی از مزایای چسب آکواریوم هستند.

مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و هوا و حرارت ، مناسب جهت اتصال سریع ، سازگار بودن با محیط زیست، چسبیدن به اتواع سطوح ، مقاومت در مقابل مواد اسیدی و بازی از مزایای استفاده از چسب سیلیکونی است.

معایب چسب سیلیکونی و آکواریوم

  • درست است که این دوچسب دارای فوائد و مزایا و کاربردهای زیادی است ولی قطعا دارای معایبی هم هستند.
  • دیر خشک شدن ، نفوذپذیری برابر گازها ،نرم شدن در دماهای بالا  از جمله معایب چسب های سیلیکونی است .
  • قیمت بالا ، ضد باکتری و قارچ نبودن ، بوی بد، مقاوم نبودن در برابر تنش های مکانیکی، کندن چسب های قدیمی قبل از استفاده مجدد از معایب چسب های آکواریوم هستند.

تفاوت چسب سیلیکونی و آکواریوم

با توجه به شناخت و تعریف این دو نوع چسب، میتوان  به چند تفاوت اشاره کرد

1. زمان خشک شدن

اولین تفاوت چسب سیلیکونی و آکواریوم در زمان خشک شدن آنهاست. قطعا برای استفاده از چسب ،به مدت زمان خشک شدن آن نیز توجه می شود، مدت زمان خشک شدن چسب آکواریوم حدود ۲۴ ساعت بعد از مصرف است ولی وسب سیلیکونی زمان بیشتراز ۲۴ ساعت نیاز دارد تا کاملا خشک شود .پس کسانیکه نیاز به خشک شدن سریع دارند می توانند از چسب آکواریوم استفاده کنند.

2. ضدآب یودن

بالطبع چسب آکواریوم همانطور که از اسمش پیداست برای ساختن اكواریوم استفاده می شود،آکواریوم چون مخزن پر از آب هستند برای جلوگیری از نشت آب  برای ساختشان از  این چسبهای ضدآب و قوی استفاده می شود،در حالی که چسب های سیلیکونی خاصیت ضد آب کمتری دارند. این تفاوت چسب سیلیکونی و آکواریوم یکی از مشهودترین تفاوت ها می باشد.

3. قوی و‌مستحکم بودن

چسب آکواریوم به دلیل فرمول شیمایی خاصی که دارد دارای استحکام و مقاومت بیشتری نسبت چسب های سیلیکونی دارد ، لذا در جاهایی که احتیاج به مقاومت بیشتری دارد از چسب آکواریوم استفاده می شود.

۴. شفاف بودن

چسب آکواریوم به دلیل ساختاری که دارد و معمولا جاهایی که دیده می شود استفاده می شود شفاف تر از چسب سیلیکونی است. یک تفاوت دیگر چسب سیلیکونی و آکواریوم همین شفافیت است.

۵. از نظر قیمت

یکی از مولفه هایی که گاها در انتخاب اجناس مورد نظر است قیمت آن محصول می باشد. 

چسب آکواریوم به دلیل ویژگی ها و کاربردهای خاصی که دارد. دارای قیمت بالاتری از چسب سیلیکونی دارد.

۶. از نظر موارد کاربرد

بالطبع برای انجام هر کاری احتیاج به چسب خاصی دارد و نمی توان از یک چسب برای همه چیز استفاده شود.

چسب آکواریوم  بیشتر برای تزئینات و آکواریوم و جاهایی که مورد دید هست استفاده می شود،ولی چسبب سیلیکونی بیشتر در چسباندن، سرامیک و کاشی ها استفاده می شود. این یکی از تفاوت های اساسی چسب سیلیکونی و آکواریوم است.

۷. از لحاظ بوی نامطبوع

 عمده تفاوت چسب سیلیکونی و آکواریوم در بویی که بعد از کار به جای می گذارند می باشد. این چسب ها اگر از دو نوع اسیدی و خنثی ساخته می شوند. اگراز نوع اسیدی ساخته شوند معمولا بوی نامطبوعی دارند که قابل تحمل نیست و عوارضی همچون سردرد، حالت تهوع،سرگیجه و… برای افراد به همراه دارد. ولی اگر از نوع خنثی باشد، رایحه شیرینی  دارند و بوی نامطبوعی از خود بروز نمیدهند. برای از بین رفتن بوی نامطبوع این چسب ها که تا مدتها در مکان استفاده ماندگار است می توان از روش های خانگی ،همچون تهویه مناسب همراه با روشن کرده عود، جوشاندن سرکه و آب ،جوشاندن بکینگ پور و وانیل ، قهوه، نعنا و… استفاده کرد

نحوه استفاده چسب ها

ابتدا سطح مورد نظر را از هرگونه آلودگی و گرد و غبار پاک و خشک کنید،یک ابزار شبیه به تیغه داشته باشید. برای فرم دهی به چسب ، اگر چسب آکواریوم باشد میتوان باکاردک یا انگشت آن را صاف نمود،

دو تا سطح را بهم بچسبانید و اجازه دهید حداقل ۷ تا۸ و حداکثر ۲۴ ساعت در هوای آزاد بماند. اگر بیش از یک لایه استفاده شد باید دو برابر یک لایه زمان برای خشک شدن آن وقت بگذارید. دمای محیط باید بیشتر از ۱۵ درجه سانتیگراد  باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با نزدیک ترین نمایندگان ما به شما